Фізична безбар'єрність
Чимало років безбар’єрність асоціювалася у багатьох людей лише з подоланням фізичних перешкод – облаштуванням пандусів і підіймачів. Насправді ж це поняття ширше і стосується, без перебільшення, кожного.
Так, більшість щоденних дій для людини з інвалідністю – це важке випробування, яке найчастіше доводиться проходити самостійно. Кожен крок супроводжується бар’єрами: у під’їзді – сходинки, в автобусі – незручні посадкові майданчики. Ситуації, коли людина з інвалідністю не може влаштуватися на роботу через упередження роботодавця – це проблема бар’єрів, вирішення яких є обов’язком держави перед її громадянами. Але й інших бар’єрів довкола нас, на жаль, також багато. Це й коли літня людина змушена простоювати у чергах в громадських установах, й коли жителі віддалених сіл не можуть оплатити комунальні послуги зі смартфона, й коли випускник університету не може працевлаштуватися на першу роботу, й коли молода мати не може вийти з декрету, адже немає місць у дитсадках. Таких прикладів – безліч.
Як державна політика безбар’єрність означає формування такого підходу, за якого кожна людина в нашій країні може отримати вільний доступ до будь-якої сфери життя: навчання, будування кар’єри, спокійного пересування країною тощо. У квітні 2021 року була прийнята Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору, яка була розроблена в межах ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів» та на виконання Указу Президента України. Стратегія розрахована до 2030 року і передбачає усунення бар’єрів у шести основних напрямках.
Перший — фізичний, він включає розроблення єдиних архітектурних стандартів. Це означає, що все наше навколишнє середовище (будівлі, вулиці, тротуари, транспорт) має бути фізично доступним для всіх людей, зокрема для маломобільних груп населення (люди з інвалідністю, люди старшого віку, батьки з маленькими дітьми тощо).
Другий — суспільний і громадянський, який передбачає створення рівних можливостей для активної участі людей у громадському житті. Це означає, що кожна людина за такого підходу має відчувати себе вільною у своєму самовираженні, що її не будуть засуджувати через якісь її ознаки. А, навпаки, різність кожного з нас вкупі посилюватиме й розвиватиме наше суспільство.
Третій — економічний. І це означає забезпечення таких умов, за яких людина може працевлаштуватись і відчувати себе захищеною від проявів дискримінації. Також у межах цього напряму передбачається створення можливостей для отримання фінансових та інших ресурсів для того, щоб займатися підприємництвом.
Четвертий — освітній. З нього, певно, і варто було б почати, адже все починається з освіти: у кожної людини має бути вільний доступ до якісної освіти, причому впродовж усього її життя. Власне, якраз цим держава і буде опікуватися в межах цього напряму.
П’ятий — цифровий, та сфера, без якої неможливо уявити наше життя у ХХІ столітті. Цифрова безбар’єрність передбачає доступ усіх соціальних груп до всіх послуг, що є онлайн, та власне до інтернету.
І шостий — інформаційний. У межах цього напряму планується створити такі умови, за яких люди, незалежно від своєї мобільності, функціональних порушень чи комунікативних можливостей, зможуть отримувати доступ до інформації та користуватись усіма необхідними технологіями.
За отриманням інформації можна звернутися до КП ГІОЦ за наступними контактами:
- телефони: (044) 366-80-56, 366-81-05, (044) 366-81-55;
- Електронні пошти: [email protected]; [email protected].
Розгляд звернень здійснюється у строк не більше одного місяця від дня їх надходження (звернення, які не потребують додаткового вивчення, - розглядаються не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання).
Запит на інформацію розглядається у строк не більше п'яти робочих днів з дня його отримання (у разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних – до двадцяти робочих днів).
Безбар’єрне середовище – це простір необмежених можливостей, в якому немає місця дискримінації та враховуються інтереси кожного.
Безбар’єрність – загальний підхід до формування та імплементації державної політики для забезпечення безперешкодного доступу всіх груп населення до різних сфер життєдіяльності;
Гендерна рівність – рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації, що дозволяє особам обох статей брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства;
Доступність – забезпечення рівного доступу всім групам населення до фізичного оточення, транспорту, інформації та зв’язку, інформаційно-комунікаційних технологій і систем, а також до інших об’єктів та послуг, як у міських, так і в сільських районах;
Об’єкти фізичного оточення – будівлі і споруди, об’єкти благоустрою та транспортної інфраструктури;
Адміністративна будівля КП ГІОЦ (вул. Космічна, 12-А) пристосована до потреб осіб з особливими потребами (маломобільних груп населення): на центральному вході встановлено систему виклику персоналу, який, в разі необхідності, допоможе безперешкодно потрапити до приміщення КП ГІОЦ через окремий вхід (знаходиться на рівні поверхні землі та відповідає вимогам ДБН В.2.2-17:2006 «Доступність будинків та споруд для маломобільних груп населення») та пересуватись в межах адміністративної будівлі КП ГІОЦ.
Стала мобільність – організація переміщення людей, що знижує рівень впливу на навколишнє середовище і передбачає розвиток інтегрованої системи громадського транспорту, мережі пішохідних та велосипедних шляхів;
Універсальний дизайн – дизайн об’єктів фізичного оточення, програм та послуг, максимально придатний для використання всіма групами населення без необхідності додаткової адаптації чи спеціального дизайну. Універсальний дизайн не виключає допоміжних пристроїв для конкретних груп осіб з інвалідністю, де це необхідно.
Також рекомендуємо «Довідник безбар’єрності» – гід з коректного спілкування, у якому зафіксовані нові норми безбар’єрної мови. Це проєкт з відкритим кодом, створений у співпраці з громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, що виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами. «Довідник безбар’єрності» — ініціатива і флагманський проєкт Олени Зеленської. Детальна інформація за посиланням: https://bf.in.ua/
Стан виконання Плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року в м. Києві
Завдання | Захід | Очікуваний
результат (продукт, послуга) |
Термін
реалізації |
Відповідальний за виконання | Ресурсне/фінансове
забезпечення |
Продукт або послуга, які з'явились в результаті виконання заходу | Посилання на інформаційну сторінку офіційного інтернет ресурсу | ||
Дата
початку |
Дата
завершення |
Джерело | Орієнтовний обсяг фінансування
(тис. грн.) |
||||||
Напрям 1. Фізична безбар’єрність | |||||||||
Стратегічна ціль: системи моніторингу і контролю забезпечують застосування норм і стандартів доступності об’єктів фізичного оточення і транспорту |
|||||||||
1.1.1. Збір і поширення достовірної інформації про доступність об’єктів фізичного оточення | 1.1.1.1. Створити та впровадити програмні продукти «Інформаційна база об’єктів соціальної сфери та безбар’єрних маршрутів в місті Києві» та інформаційного шару «Мапа доступності міста Києва» інформаційно-аналітичної системи «Управління майновим комплексом територіальної громади міста Києва» | Створено та впроваджено програмні продукти «Інформаційна база об’єктів соціальної сфери та безбар’єрних маршрутів в місті Києві» та інформаційного шару «Мапа доступності міста Києва» інформаційно-аналітичної системи «Управління майновим комплексом територіальної громади міста Києва» | 6/1/2023 | 12/31/2024 | Департамент інформаційно-комунікаційних технологій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (ДІКТ), комунальне підприємство "Головний інформаційно-обчислювальний центр" (КП ГІОЦ) | бюджет міста Києва | Згідно з бюджетними призначеннями відповідного пункту Комплексної міської цільової програми "Цифровий Київ" на 2024-2025 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 07.12.2023 № 7516/7557. | Зібрано дані шляхом заповнення опитувальника стосовно об’єктів, володільцями інформації про які є структурні підрозділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації, підприємства, установи та організації, що належать до комунальної власності територіальної громади міста, для формування бази даних інформаційного шару «Мапа доступності міста Києва» інформаційно-аналітичної системи «Управління майновим комплексом територіальної громади міста Києва» (далі - ІАС «Майно»). у 2024 році планується розробленняпрограмного модуля «Інформаційна база об’єктів соціальної сфери та безбар’єрних маршрутів у місті Києві» в ІАС «Майно». | GIS складова ІАС "Майно" у відкритому доступі - мапа укриттів міста Києва https://gis.kyivcity.gov.ua/shelter/ |
Напрям 2. Інформаційна безбар’єрність | |||||||||
Стратегічна ціль 2.1 Доступність для всіх інформації, яка надходить від суб’єктів владних повноважень | |||||||||
2.1.1. Надання інформації, що розповсюджується суб’єктами владних повноважень на запит осіб з інвалідністю у доступних та придатних для них форматах, своєчасно і без додаткової оплати | 2.1.1.1. Своєчасно надавати інформацію, що розповсюджується суб’єктами владних повноважень на запит осіб з інвалідністю у доступних та придатних для них форматах, своєчасно і без додаткової оплати | Своєчасне надання інформації, що розповсюджується суб’єктами владних повноважень на запит осіб з інвалідністю у доступних та придатних для них форматах, своєчасно і без додаткової оплати | 6/1/2023 | 12/31/2024 | структурні підрозділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) |
|
|
Відповідно до запитів інформація у доступних та придатних форматах буде надаватися своєчасно і без додаткової оплати. | |
Напрям 3. Цифрова безбар’єрність | |||||||||
Стратегічна ціль 3.1 Доступність для всіх швидкісного Інтернету та засобів доступу до Інтернету | |||||||||
3.1.1. Проведення комп’ютеризації та широкосмугового доступу до Інтернету соціальної сфери | 3.1.1.1. Провести комп’ютеризацію об’єктів публічної інфраструктури (опорних шкіл, лікарень, пошти, державних структур, бібліотек) територіальної громади міста Києва | Створено, впроваджено, супроводжується та модернізовано інформаційно-телекомунікаційні системи/підсистеми освітнього та наукового простору територіальної громади міста Києва | 6/1/2023 | 12/31/2024 | ДІКТ, КП ГІОЦ | бюджет міста Києва | Згідно з бюджетними призначеннями пунктів 6.1 і 7.1 Комплексної міської цільової програми "Цифровий Київ" на 2024-2025 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 07.12.2023 № 7516/7557. | У 2024 році здійснюються заходи для: 1. модернізації системи електронного запису дітей до комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва – «СЕЗ ЗДО» та інформаційно-аналітичної системи «Карта освітніх потреб» (далі – ІАС КОП) з адаптацією для людей з вадами зору. 2. реалізації першого етапу створення програмного забезпечення інформаційно-комунікаційної системи «Освіта» (ІКС «Освіта») з адаптацією для людей з вадами зору. 3.Впровадження програмного забезпечення ІКС «Єдина електронна бібліотека» в бібліотеках м. Києва. | 1.https://osvita.kyivcity.gov.ua/#/?_k=ybvnkf; https://knp-education.kyivcity.gov.ua/projects/16273 |
3.1.2. Забезпечення підключення закладів соціальної інфраструктури та органів місцевого самоврядування до широкосмугового доступу до Інтернету із швидкістю не менше 100 Мбіт/с | 3.1.2.1. Забезпечити підключення закладів соціальної інфраструктури територіальної громади міста Києва та органів місцевого самоврядування до широкосмугового доступу до Інтернету із швидкістю не менше 100 Мбіт/с | Збільшення кількості закладів соціальної інфраструктури територіальної громади міста Києва та органів місцевого самоврядування підключених до широкосмугового доступу до Інтернету із швидкістю не менше 100 Мбіт/с | 6/1/2023 | 12/31/2024 | ДІКТ, СКП "Київтелесервіс" | бюджет міста Києва | 102187,57 Згідно з бюджетними призначеннями пункту 6.3 Комплексної міської цільової програми "Цифровий Київ" на 2024-2025 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 07.12.2023 № 7516/7557. | у 2024 році здійснюються заходи для будівництва структурованих кабельних систем в 26 освітніх закладів Облонського р-ну;
будівництва структурованих кабельних систем в 26 освітніх закладів Дніпровського р-ну; придбання 801 комплекту мережевого обладнання для Дніпровського р-ну . |
|
Стратегічна ціль 3.2 Доступність для всіх швидкісного Інтернету та засобів доступу до Інтернету | |||||||||
3.2.1. Розширення мережі цифрових хабів, створення хабів на базі закладів загальної середньої освіти та центрів надання адміністративних послуг територіальної громади міста Києва | 3.2.1.1. Створення хабів на базі закладів загальної середньої освіти та центрів надання адміністративних послуг територіальної громади міста Києва | Розширення мережі цифрових хабів, створено хаби на базі закладів загальної середньої освіти та центрів надання адміністративних послуг територіальної громади міста Києва | 6/1/2023 | 12/31/2024 |
|
|
|
У Комплексній міській цільовій програмі «Цифровий Київ» на 2024-2025 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 07.12.2023 № 7516/7557, відсутні заходи щодо створення цифрових хабів. | |
Стратегічна ціль 3.3. Доступність для усіх громадян до цифрових послуг, а також державних веб-сайтів та додатків | |||||||||
3.3.1. Розроблення спеціальних електронних додатків для забезпечення осіб з інвалідністю з порушеннями зору, слуху, функцій верхніх кінцівок доступом до цифрових послуг | 3.3.1.1. Розроблення, створення, впровадження та здійснення модернізації автоматизованої цифрової інформаційно-телекомунікаційної системи сервісів єдиного ветеранського простору міста Києва за принципом "Єдиного вікна" | Створено, впроваджено, супроводжується та здійснено модернізацію автоматизованої цифрової інформаційно-телекомунікаційної системи сервісів єдиного ветеранського простору міста Києва за принципом "єдиного вікна" | 6/1/2023 | 12/31/2024 | ДІКТ, КП ГІОЦ | бюджет міста Києва | Згідно з бюджетними призначеннями пункту 6.1 Комплексної міської цільової програми "Цифровий Київ" на 2024-2025 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 07.12.2023 № 7516/7557. | Буде впроваджено інформаційно-комунікаційну систему «Програмна платформа для надання електронних послуг, у тому числі адміністративних» у частині надання електронних послуг для киян – Захисників та Захисниць України. Розпочато роботи зі створення «вітрини послуг» для Захисників та Захисниць (окремої вебсторінки, де висвітлено інформацію про доступні послуги). | |
Створено програмний модуль "Інформаційна база об'єктів соціальної сфери та безбар'єрних маршрутів в місті Києві" та інформаційного шару "Мапа доступності міста Києва" інформаційно-аналітичної системи "Управління майновим комплексом територіальної громади міста Києва" | 6/1/2023 | 12/31/2024 | ДІКТ, КП ГІОЦ |
|
|
інформація у підпункті 1.1.1.1 | |||
Створено сервіс Електронний кабінет Захисника, який працюватиме за принципом "єдиного вікна" | 6/1/2023 | 12/31/2024 | ДІКТ, КП ГІОЦ | бюджет міста Києва | Згідно з бюджетними призначеннями пункту 6.1 Комплексної міської цільової програми "Цифровий Київ" на 2024-2025 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 07.12.2023 № 7516/7557. | Буде впроваджено інформаційно-комунікаційну систему «Програмна платформа для надання електронних послуг, у тому числі адміністративних» у частині надання електронних послуг для киян – Захисників та Захисниць України. Розпочато роботи зі створення «вітрини послуг» для Захисників та Захисниць (окремої вебсторінки, де висвітлено інформацію про доступні послуги). | |||
3.3.2. Розроблення узгодженого та комплексного підходу щодо цифровізації сфер життя та наявності аналогових відповідників публічних послуг | 3.3.2.1. Впровадити та поширити цифровий продукт з урахуванням вимог доступності | Створено мережу інформування населення у разі виникнення надзвичайних ситуацій та загроз. Створено, дооснащено та проводиться супровід системи оповіщення населення та комунальних служб в разі надзвичайних ситуацій, та оснащено місця встановлення комплексної міської системи відеоспостереження, техногенних об'єктів підвищеної небезпеки та інших місць скупчення населення зовнішніми датчиками-сенсорами | 6/1/2023 | 12/31/2024 |
|
|
|
У Комплексній міській цільовій програмі «Цифровий Київ» на 2024-2025 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 07.12.2023 № 7516/7557, відсутні відповідні заходи. | |
Напрям 6. Економічна безбар'єрність | |||||||||
Стратегічна ціль 6.1. Забезпечення доступу до підприємницької діяльності та самозайнятості | |||||||||
6.1.2.Підвищення рівня фінансової грамотності та управлінських навичок серед вразливих категорій населення, зокрема шляхом адаптації програм підвищення фінансової грамотності та підприємницької культури для сприйняття інформації особами з інвалідністю з порушеннями зору, слуху та особами з порушенням інтелектуального розвитку | 6.1.2.2.Забезпечити наповнення інформаційної онлайн-служби для підприємців з можливістю отримання переліку всіх необхідних дозволів і ліцензій для відкриття різних видів бізнесу (віртуальний бізнес-центр) в місті Києві | Забезпечено наповнення інформаційної онлайн-служби для підприємців з можливістю отримання переліку всіх необхідних дозволів і ліцензій для відкриття різних видів бізнесу (віртуальний бізнес-центр) в місті Києві | 6/1/2023 | 12/31/2024 | Департамент промисловості та розвитку підприємництва, ДІКТ |
|
|
ДПРП не залучав до виконання заходу. У Комплексній міській цільовій програмі «Цифровий Київ» на 2024-2025 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 07.12.2023 № 7516/7557, відсутні відповідні заходи. |